mobile+48 791767371

mail kontakt@tab-car.pl

Serwis Elektromechaniczny Tab-Car.pl

Elektryk Samochodowy Wrocław

 

 

ELEKTRYKA SAMOCHODOWA

Jaka jest rola układu elektrycznego? 

Układy elektryczne współczesnych samochodów spełniają szereg funkcji. Nie ograniczają się one już tylko do zasilania układu zapłonowego silnika, pompy paliwa i oświetlenia samochodu. Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką, która odpowiada za bezpieczeństwo (ABS, ESP), komfort (automatyczna klimatyzacja), za osiągi (elektroniczny układ sterowania wtryskiem paliwa) czy ekologię (układ oczyszczania spalin, filtr cząstek stałych). 

W przypadku awarii elektrycznej nie jesteśmy w stanie poradzić sobie sami i konieczna będzie wizyta w warsztacie. Tam za pomocą komputera zwanego testerem diagnostycznym usterka zostanie zlokalizowana i będzie można przystąpić do jej usunięcia.

O czym należy pamiętać? 

W wielu samochodach stosowana jest tak zwana magistrala CAN, którą została zastąpiona konwencjonalna instalacja elektryczna. W takim przypadku każda naprawa elektryczna wymaga specjalistycznej wiedzy i sprzętu. Nawet tak prosta czynność, jak montaż haka holowniczego nie może się odbyć poza warsztatem wyposażonym w tester diagnostyczny.

DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA

Diagnostyka komputerowa ma na celu sprawdzenie czy samochód działa sprawnie i wykrycie ewentualnych problemów w jego pracy. Wykonuję diagnostykę m.in. układów wtrysku paliwa, systemów bezpieczeństwa (t.j. ABS, SRS, ASR, ESP itp.), sterowników silnika oraz immobiliserów.

Systemy autodiagnostyki montowano w autach już w latach 70. Przełomem było jednak wprowadzenie regulacji prawnych (w USA w 1996 r., w Europie w latach 1998-2000) stanowiących, że układ OBD musi informować kierowcę o niesprawności. Co więcej, jeśli wcześniej każdy producent stosował własne kody usterek, które można było odczytać wyłącznie za pomocą aparatury dostępnej dla ASO, to nowe przepisy stanowiły, iż każde auto musi być wyposażone w standardowe, 16-stykowe gniazdo pozwalające na odczyt kodów niesprawności, które przynajmniej w części dotyczącej ochrony środowiska zostały ujednolicone. Pozwoliło to wyposażyć stacje kontroli pojazdów w czytniki umożliwiające odczyt najważniejszych parametrów diagnostycznych niezależnie od marki auta. A przy okazji szybko pojawiły się też testery usterek dla warsztatów. Z czasem pojęcie samochodowego układu diagnostyki pokładowej objęło także wykrywanie i sygnalizowanie uszkodzeń związanych z bezpieczeństwem jazdy, np. awarii układu hamulcowego, układu antypoślizgowego ABS czy sterownika airbagów. A potem wszystkich pozostałych systemów pojazdu, a więc układów przeniesienia napędu, stabilizacji toru jazdy itd. Jedno się nie udało, zresztą na dobrą sprawę udać się nie mogło - ujednolicenie kodów usterek. W części dotyczącej ochrony środowiska standaryzację wymusiły przepisy, ale poza tym protokoły diagnozy są dość skrzętnie skrywane przez producentów aut i urządzeń serwisowych. Komputer niestety nie jest dobry na wszystko Urządzenia diagnostyczne można z grubsza podzielić na uniwersalne, czyli przeznaczone do komunikacji z systemami pokładowymi aut różnych marek, oraz serwisowe - oprogramowane przez producenta auta komputery przeznaczone do diagnostyki pojazdów określonej marki. Poza odczytem kodów błędów pozwalają one na odczyt wartości rzeczywistych mierzonych przez rozmaite czujniki oraz resetowanie wskaźników inspekcji serwisowej, wymiany oleju itp. Bardziej zaawansowane funkcje - dostępne najczęściej, choć nie tylko, w firmowych urządzeniach serwisowych - to stymulowanie elementów wykonawczych do określonych działań, kalibracja, czyli dopasowanie podzespołów (konieczna np. po wymianie przepustnicy), identyfikacja numeru VIN pojazdu oraz sterowników. A czego komputery nie potrafią? Zastąpić człowieka. Wskazanie, że uszkodzony jest zawór wolnych obrotów, może być równie dobrze spowodowane np. przez mechaniczne uszkodzenia układu dolotowego. Ale tego trzeba się po prostu nauczyć. Komputery do instalacji LPG W nowych autach nie wolno już montować prostych instalacji gazowych. Wszystkie nowe układy LPG muszą mieć sterowanie elektroniczne. I tu pojawiają się problemy! Nie ma jednego komputera do "gazu", każdy producent instalacji stosuje własny interfejs diagnostyczny. Na regulację nowoczesnej instalacji możemy się zgłosić tylko do serwisu obsługującego konkretny typ układu zasilania.

KASOWANIE INSPEKCJI

System informujący kierowcę o konieczności okresowego przeglądu czy wymiany oleju silnikowego jest powszechnie spotykany, nawet w kilkunastoletnich samochodach używanych. Tzw. inspekcja to komunikat wyświetlany najczęściej w obrębie wskaźników auta w postaci symbolu klucza lub zwrotów "oil service", "service" czy "inspection". W każdym przypadku samochód w ten sposób przypomina kierowcy o konieczności przeprowadzenia czynności serwisowych, takich jak przegląd okresowy lub wymiana oleju.

NAPRAWA ALTERNATORÓW I ROZRUSZNIKÓW

Alternator

Alternator to prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Alternator jest wzbudzany podobnie do prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenia wirnika, ale w alternatorze jest jedno uzwojenie nawinięte osiowo, a wykonane z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednio pole magnetyczne, tak by podczas obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające przez uzwojenia stojana. Dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, który wymaga napięcia stałego, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Czasem zawiera też wbudowany regulator napięcia. 

Rozrusznik

Rozrusznik jest silnikiem elektrycznym prądu stałego, który we współpracy z systemem wtryskowo-zapłonowym umożliwia uruchomienie silnika samochodu. Po przekręceniu kluczyka w pozycję „START” wyłącznik elektromagnetyczny sprzęga zębnik rozrusznika z wieńcem zębatym koła zamachowego w następstwie czego wirnik rozrusznika obracając się wprowadza w ruch układ korbowo-tłokowy silnika i nadaje mu odpowiednią prędkość obrotową. W chwili uruchomienia silnika, gdy zębnik jeszcze jest sprzęgnięty z wieńce zębatym koła zamachowego następuje sytuacja w której rozrusznik mógłby ulec uszkodzeniu. Zabezpieczeniem przed nadmiernymi obrotami wirnika wymuszonymi przez silnik jest sprzęgło jednokierunkowe. Po uruchomieniu silnika kierowca zwalnia kluczyk wyłącznika zapłonu pozwalając na cofnięcie się do pozycji „ON”, w której rozrusznik przestaje się obracać a zębnik powraca do pozycji spoczynkowej.

NAPRAWA, USUWANIE IMMOBILISERA

Naprawa, usunięcie immobilizerów ze sterowników w większości samochodów.

Fabryczne immobilizery (IMMO) oprócz wielu korzyści w przypadku uszkodzenia są trudne w naprawie bez odpowiedniego sprzętu i wiedzy.

Najczęstsze uszkodzenia bloku IMMO to brak synchronizacji kluczyków, uszkodzenie oprogramowania immobilisera (IMMO) lub sterownika komputera (ECU, ECM) w samochodzie. 

OBJAWY USZKODZONEGO IMMOBILISERA:

- silnik odpala na 1-2 sekundy i gaśnie,

- silnik w ogóle nie odpala,

- zapala się na stałe lub mruga kontrolka immobilizera

Po modyfikacji sterownik nie melduje błędu usunięcia immobilisera.

KOPIOWANIE, DODAWANIE KLUCZYKÓW BMW MODELI 1995-2009

Zmiana VIN, przebiegu, blokada, odblokowywanie, dodawanie kluczy

Identyfikacja kluczy wszystkich EWS i CAS, pokazując VIN, przebieg i nr klucza

Obsługuje modele 1995-2009

EWS2.1/EWS2.2/EWS3/EWS3.3/EWS4/EWS4.4 

NAPRAWA KLUCZYKÓW I KART

Naprawa elektroniki kluczyków samochodowych, pilotów i kart - kluczyków.

MONTAŻ ALARMÓW

    Ważne parametry i funkcje alarmów samochodowych

alarm samochodowy - jak wybrać?

Specjaliści z zakresu zabezpieczania pojazdów przed złodziejami określili kilka klas alarmów, które stanowią ich klasyfikację. O dobrej jakości alarmu do samochodu świadczy przyznany mu znak bezpieczeństwa B oraz określona klasa skuteczności.

Dokonując wyboru alarmu samochodowego, który będzie skuteczny i niezawodny, powinniśmy się kierować klasą według PIMOT, przy czym zawsze wspominany już znak bezpieczeństwa B jest obowiązkowy.

Co ciekawe, zaleca się wybór alarmu mniej znanej firmy, mającego wysoką jakość i wyższą klasę, ponieważ im mniej znane będzie urządzenie, tym mniej złodziei będzie w posiadaniu sposobu na jego wyłączenie.

Alarmy dzielą się na: popularne, standardowe, profesjonalne i ekstra. Alarmy popularne są wyposażone w czujniki otwarcia klapy i drzwi, ostrzegają przed złodziejami własną syreną lub klaksonem samochodowym. Steruje się nimi pilotem, który ma stały kod. Alarmy standardowe są z kolei sterowane pilotem posiadającymi zmienny kod. Na wypadek otwarcia drzwi lub klapy bez wyłączenia alarmu, urządzenie sygnalizuje tą sytuację syreną i światłami. Alarm standardowy ma co najmniej jedną blokadę silnika i jeden czujnik, którego zadaniem jest ochrona nadwozia przed włamaniem. W tym przypadku istnieje możliwość uruchomienia alarmu z wykorzystaniem samego pilota. Alarm samochodowy profesjonalnego typu wyposażony jest we własne zasilanie. Ma klucz kodowy lub pilot ze zmiennym kodem, dwa czujniki, które chronią nadwozie przed włamaniem oraz blokadę przynajmniej dwóch obwodów elektrycznych uruchamiających silnik. Co więcej, alarm tej klasy musi być odporny na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne. Alarmy typu ekstra są wyposażone w takie same elementy konstrukcyjne i funkcje użytkowe, jak urządzenia zaliczane do klasy profesjonalnej, ale dodatkowo mają one czujnik położenia samochodu, co uniemożliwia wciągnięcie pojazdu na lawetę. Są wyposażone w funkcję antynapadową i wysyłają radiowe powiadomienie o takiej sytuacji. Aby alarm mógł zostać uznany za urządzenie klasy „ekstra”, musi on przez minimum rok udowodnić swoją skuteczność działania w praktyce.

Tak właściwie, każdy alarm samochodowy jest mobilną wersją alarmu obiektowego, z tym że jest on zasilany napięciem 12 lub 24 V DC.

Zadaniem autoalarmu jest skuteczne zabezpieczenie wybranego pojazdu przed kradzieżą. Poszczególne autoalarmy mogą posiadać szereg dodatkowych zabezpieczeń, włączając w to standardowe informowanie właściciela o próbie kradzieży jego auta. Do owych dodatkowych zabezpieczeń zalicza się: odcięcie zapłonu, funkcję paniki informująca złodzieja, że znajduje się za blisko pojazdu oraz szereg dodatkowych czujników, takich jak czujniki przechyłu chroniące auto przed odholowaniem, czujniki wstrząsowe aktywujące alarm po wybiciu szyby lub uderzeniu w karoserię, czujniki krańcowe reagujące na otwarcie drzwi, klapy bagażnika i pokrywy silnika itp.

W celu jak najbardziej wszechstronnego zabezpieczenia auta przed kradzieżą najlepiej wybrać alarm samochodowy posiadający duży wskaźnik niezawodności. Nigdy nie należy kierować się podczas wyboru autoalarmu niską ceną, ponieważ najprawdopodobniej za małą kwotę dostaniemy niestety niskiej klasy sprzęt, który nie będzie w stanie uchronić naszego samochodu przed kradzieżą. Zasadniczo jest tak, że im wyższa będzie cena autoalarmu, tym więcej opcji dodatkowych będzie on posiadał na wyposażeniu. W wersji podstawowej, każdy alarm samochodowy powinien reagować na wyłączniki krańcowe zamontowane w drzwiach oraz w klapach bagażnika i komory silnika pojazdu.

Każdy alarm ma syrenę, która oznajmia o próbie dokonania kradzieży samochodu. Dodatkowo, alarm samochodowy może mieć: blokadę silnika, zmienny kod w pilocie, powtórzenie samo uzbrojenia, funkcję antynapadową, zdalne odłączanie czujników, kontrolę zasięgu, sterowanie zamkiem, dwu obwodową blokadę silnika oraz możliwość rozbudowy o inne opcje w przyszłości.

Popularni producenci alarmów samochodowych i ich produkty

Na ogół, wraz ze wzrostem zaawansowania urządzenia alarmowego, a więc powiększeniem jego możliwości, rośnie jego cena. Jeśli chcemy wszechstronnie chronić nasz samochód przed kradzieżą, przyjdzie nam zapłacić sporo za nowoczesny, niezawodny alarm samochodowy.

   Tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia alarm jakiego producenta wybierzemy. Najważniejsze jest, aby był on opatrzony certyfikatem bezpieczeństwa B oraz zaliczany był do jak najwyższej klasy PIMOT.

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów autoalarmów, a ich rozpiętość cenowa wynosi od 200 do kilku tysięcy złotych.

Do firm produkujących alarmy samochodowe zaliczane są: Allmax, AMT, Mat-Can, Exus, Ampio, Presto i Titan.

Najczęściej zadawane pytania przed zakupem

Czy alarm samochodowy można zamontować samodzielnie?

Tak, jeśli tylko posiada się choć trochę umiejętności manualnych i podstawy wiedzy elektronicznej. W innym przypadku najlepiej instalować alarm samochodowy w serwisach i punktach, opatrzonych autoryzacją producenta danego systemu alarmowego.

Czym jest znak bezpieczeństwa B?

Wszystkie alarmy i urządzenia zabezpieczające pojazd przed kradzieżą muszą posiadać znak bezpieczeństwa B. Jest to certyfikat nadawany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji w Warszawie - PIMOT.

Dlaczego warto wybierać alarmy samochodowe mniej znanych firm?

Ponieważ alarmy samochodowe popularnych na rynku marek są doskonale znane złodziejom, dlatego też mają oni uniwersalne sposoby na obejście tego rodzaju zabezpieczeń. Popularny alarm samochodowy nie stanowi więc przeszkody dla złodzieja. Mniej znane autoalarmy są równocześnie obce osobom, dokonującym kradzieży pojazdów. 

Podsumowanie

W chwili obecnej na rynku dostępne są powszechnie zaawansowane systemy lokalizacji monitorowania, ale nie wyparły one bynajmniej z rynku alarmów samochodowych, które wciąż pozostają najbardziej popularnymi, elektronicznymi zabezpieczeniami przed kradzieżą pojazdu.

NAPRAWA WSPOMAGANIA ELEKTRYCZNEGO FIAT, OPEL, FORD

  Oferuję Państwu naprawę wspomagania elektrycznego w

FIATACH PUNTO 2,GRANDE PUNTO, STILO, PANDA, LANCIA, FIAT 500, OPEL CORSA D, MERIVA, FORD KA.

Naprawa polega na wymianie zużytych elementów czujników, silników, itp.Możliwość naprawy na używanych, regenerowanych jak i nowych fabrycznie elementach.

W ofertę wchodzi szczególnie:

- naprawa wspomagania fiat grande punto, fiat punto, fiat panda

- naprawa wspomagania elektrycznego opel corsa, ford ka, opel meriva. 

OBJAWY USZKODZENIA WSPOMAGANIA TO : 

ZAPALANIE KONTROLKI O SYMBOLU KIEROWNICY NA DESCE ROZDZIELCZEJ  

CHWILOWE LUB CAŁKOWITE ZANIKI WSPOMAGANIA (PO WYŁĄCZENIU ZAPŁONU I WŁĄCZENIU CZASAMI DZIAŁA NA CHWILE LUB NAWET KILKA DNI) 

DELIKATNE SZARPNIĘCIA KIEROWNICĄ PRZY SKRĘCANIU W LEWO LUB W PRAWO 

BUCZENIE PRZY SKRĘCANIU KIEROWNICĄ ZWŁASZCZA NA POSTOJU 

Copyright © 2008 | Strona Główna | Oferta | Mapka - Kontakt